زمان به سرعت می‌گذرد و همچنان مدیران خسته و بی‌رمق و فاقد نوآوری و خلاقیت، در راس امور قرار دارند؛ مدیرانی که بلاتکلیفی هم به ناکارآمدی و خستگی آنان اضافه شده است و انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند، مدیرانی که در سال‌های آخر خدمت و برای آنکه با پست مدیریتی و حقوقی مُکفی!! به افتخار بازنشستگی نائل شوند، چند صباحی سکان مهمترین ارکان اقتصاد فارس به دستشان سپرده شد.
کد خبر: ۱۰۱۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸ 23 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: فارس از دیرباز تاکنون با مشکلات فراوانی مواجه بوده است، از رکود و تعطیلی صنایع و خام فروشی معادن و تولیدات کشاورزی تا بی‌آبی و بیکاری و خشکیدن تالابهایی که چشم و چراغ استان بودند و از رونق افتادن بخش‌های مهم کشاورزی، به خطر افتادن حیات باغ‌ها و مزارع دیم.

تعطیلی و رکود صنایع مختلف، نبود تناسب در ایجاد و توسعه بخش‌های صنعتی و معدنی، استفاده نشدن از ظرفیت‌های مناسب گردشگری و میراثی، به محاق رفتن فعالیت‌های صنایع دستی، معضلات و پیچیدگی‌های سد راه توسعه صادرات محصولات غیرنفتی، خواب صنایع بزرگ، به نتیجه نرسیدن برنامه‌های توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و ...، بخشی از مصائب امروز فارس است که برای به سرانجام رسیدن آنها، باید تکلیف مسئولان ارشد دستگاه‌های مرتبط را مشخص کرد.

سهم استانی که دارای تعدد معادن و بیشترین ذخایر معدنی‌ست، بیش از ۳ هزار اثر تاریخی ثبت شده، بیشترین تعداد بقاع متبرکه، بالاترین عدد آثار ثبت شده جهانی، پر بازدیدترین آثار گردشگری و فرهنگی و تاریخی‌ست، بیش از ۱۰ درصد کل محصولات کشاورزی و باغی را تولید می‌کند و به لحاظ تنوع آب و هوایی، ایرانی کوچک محسوب می‌شود؛ از منظر علم و دانش در بخش‌های مختلف کشاورزی، علوم انسانی، علوم پزشکی و مهندسی، جایگاهی بالا در کشور و جهان دارد، پیشتازی در فساد سطوح بالای مدیریت دولتی، آمار فزاینده بیکاری، مهاجرت، آسیب‌های اجتماعی و از دست دادن منابع آبی و ... بوده است.

فارس با توجه برخورداری از بالاترین میزان آمار در حجم تولیدات زراعی و باغی و با وجودی که در برخی محصولات، رتبه‌ اول یا دوم کشور را در اختیار دارد، در ایجاد و توسعه صنایع مرتبط، سخت و کند عمل کرده و نتوانسته متناسب با این ظرفیت، اشتغال، ثروت و ارزش افزوده ایجاد کند.

در این بین باید با دقت به سهم مدیران ارشد دستگاه‌هایی نظیر آب و کشاورزی و صمت و کار و ... پرداخت، دوایری که بعضا مدیران آنها از پایدارترین مدیران فارس بوده‌اند و علیرغم انتقادات جدی وارد بر عملکردشان، سالهاست با اطمینان به صندلی مدیریتی تکیه زده‌اند و باور دارند که آفتی برای اریکه قدرتشان نیست.

بی تردید، گام اول در مسیر سرعت بخشیدن به اقدامات مد نظر دولت سیزدهم برای شتاب بخشیدن به رونق اقتصادی و حل معضلاتی که عمدتا ریشه در اقتصاد دارد، تسریع در تعیین تکلیف مسئولانی است که عملکرد آنان، جز نارضایتی، رکود، رخوت و فساد، در پی نداشته است.

قطعا برای حل مشکلات فارس، نیازمند مدیرانی با رویکرد جهادی هستیم، کسانیکه حضورشان رخوت را از بدنه دستگاه‌های حاکمیتی و خدماتی بزداید و شادابی و امید و انگیزه برای خدمت را جایگزین کند.

فارس نیازمند مدیرانی با برنامه‌های کاربردی و اجرایی است، مدیرانی که دانش کافی را به واسطه تحصیلات مرتبط دانشگاهی، داشته و بتوانند با بهره‌گیری از تجارب و دانش کارشناسان در سطوح مختلف، راهکارهای اجرایی را برای حل معضلات حوزه‌های آب، کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و میراث، تعریف و دنبال کنند.

زمان به سرعت می‌گذرد و همچنان مدیران خسته و بی‌رمق و فاقد نوآوری و خلاقیت، در راس امور قرار دارند؛ مدیرانی که بلاتکلیفی هم به ناکارآمدی و خستگی آنان اضافه شده است و انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند، مدیرانی که در سال‌های آخر خدمت و برای آنکه با پست مدیریتی و حقوقی مُکفی!! به افتخار بازنشستگی نائل شوند، چند صباحی سکان مهمترین ارکان اقتصاد فارس به دستشان سپرده شد.

امروز فارس نیازمند مدیرانی متعهد، متخصص، فسادستیز، جهادی، جوان و کارآمد است؛ افرادیکه بر اساس شایستگی‌ها گزینش شده و با کمترین وابستگی فامیلی نسبی و سببی به قدرتمندان سیاسی و اقتصادی، آماده خدمت به مردمی باشند که وفاداری خود را به نظام اسلامی اثبات کرده‌اند و مدت‌هاست در انتظار حل مشکلات، چشم‌شان به در بسته اقتصاد و معیشت، سیاه شده است.

اگرچه طی هفته‌های گذشته، شاهد تغییراتی در سطح برخی از دستگاه‌ها بوده‌ایم و شنیده‌ها حاکی از ادامه معرفی افرادی برای تصدی مسئولیت در شماری از دوایر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، اما طولانی شدن روند انتخاب و انتصاب مدیران که بخش عمده آن مشکلی استانی نیست، زمان را هدر داده و منجر به بلاتکلیفی فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات شده است. فرصتی که باید قدر هر ثانیه آن را بدانیم و به دنبال رفع مشکلات و تنگناهایی باشیم که مردم را دچار استیصال کرده است.

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار